Pædagogiske principper i Grønnedalen

Værdier og menneskesyn har betydning for forståelsen af andre mennesker og de handlinger vi foretager os. Bag enhver pædagogisk handling, ligger der pædagogiske overvejelser. Disse indeholder synet på barnet, dets udvikling og læring.

Pædagogiske principper i Grønnedalen

  • Børnesyn

    • Vi ser børnene som unikke, der hver har deres særlige forudsætninger
    • Vi tager afsæt i barnet og børnegruppens behov og styrker
    • Vi værdsætter forskellige forudsætninger som en styrke i fællesskabet
    • Et barns adfærd er altid et svar på noget, der foregår omkring barnet
    • Vi tager afsæt i det enkelte barns måde at tænke, opleve, føle og handle på
    • Vi har respekt for barnets særlige måde at være barn på
    • Vi ser børnene som aktive deltagere i fællesskabet

  • Læringsmiljø

    Det pædagogiske personale er ansvarlig for at skabe et godt læringsmiljø. I Grønnedalen er det karakteriseret ved:
    • Tryghed, tillid og nærvær
    • Tilpassede udviklingssvarende udfordringer
    • Engagement og anerkendelse
    • Positive forventninger
    • Alle voksne i Grønnedalen er rollemodeller, så det er vigtigt at reflektere over egen praksis
    • Læringsmiljøer er dynamiske og tilpasses børnegruppens behov for udvikling, læring og fællesskab

  • Læring

    • Vi er innovative og åbne i forhold til, hvad der skaber trivsel og læring for børnene
    • Vi arbejder struktureret med børnenes læring og deler dagligt/ofte børnene op i mindre grupper
    • Vi arbejder med temaer, hvor børn og voksne kan fordybe sig i en længere periode
    • Vi inddrager børnenes perspektiver ved at vise deres tanker og ideer er værdifulde
    • Vi inddrager børnene via børneinterviews før, under og efter et tema, hvor børnene spørges ind til temaet og hvad de tænker
    • Vi dokumenterer læring sammen med børnene

  • Arbejdet med læring

    Læring sker i forskellige tempi og kræver, at den enkelte får tid til refleksion. Nogle børn har brug for ekstra ro til eftertanke. Vi er opmærksomme på at tilbyde vores børn den nødvendige pause, inden de kommer i situationer, der kan være svære at overskue. En pause kan betyde, at barnet kan komme tilbage og deltage i fællesskabet igen med succes.

  • Arbejdet med læreplanerne

    Læreplaner skal give børnene rum for leg, læring, trivsel og udvikling. Vi arbejder med de pædagogiske læreplaner på mange niveauer og ud fra forskellige vinkler. I vores forståelse af pædagogisk kvalitet, handler det om at tilrettelægge de pædagogiske aktiviteter så hele børnegruppen tilgodeses bedst muligt.
    Det kan medføre, at børnene deltager i en eller flere aktivitetsgrupper, alt afhængigt af hvad det enkelte barn har behov for, eller hvor et barn kan være en god rollemodel for andre børn.

  • Evaluering

    Evaluering af det pædagogiske arbejde sker som en naturlig del af hverdagens pædagogiske overvejelser og vurderinger. En mere metodisk refleksion sker ved de enkelte gruppers børnemøder (børnehaven), stuemøder, pædagogmøder og pædagogmedhjælpermøder. Her anvendes Vækstmodellen som redskab.

  • Inddragelse og samarbejde med forældrene

    • Vi har et tæt samarbejde med forældrene så begge parter opnår en fælles forståelse for barnets trivsel og deltagelse i fællesskabet
    • Vi har fokus på at bygge bro mellem hjem og Grønnedalen via små daglige dialoger ved aflevering og afhentning

  • Eksterne samarbejdspartnere

    • Vi har fokus på tidlig indsats og kan ved behov inddrage socialfaglig rådgiver, sundhedsplejerske, indsatspædagoger og PPR. Alt sammen for at opnå fælles mål og have barnets i centrum.