Handleplan i forbindelse med seksuelle overgreb for Grønnedalen

I Grønnedalen ønsker vi at skabe de bedste rammer for barnets udvikling, både psykisk som fysisk. Dette indebærer, at barnet får et positivt forhold til deres kropslige udvikling og til deres kønsidentitet

Derfor er Grønnedalen en daginstitution med en kærlig atmosfære, hvor et knus eller et kram er en naturlig del af pædagogikken. 

Hvis vi i Grønnedalen har en bekymring, tvivl eller mistanke om overgreb på et barn, handler vi ud fra Vejle Kommunes handleplan "Forebyggelse og håndtering af overgreb mod børn og unge" 

Vejle Kommunes handle plan kan findes ved at trykke her. 

Citaterne i denne handleplan er hentet fra Vejle Kommunes handleplan.

Handleplan

  • Baggrund for udarbejdelse af politik

    Det er politisk besluttet, at alle institutioner i Vejle Kommune skal udarbejde en handleplan til forebyggelse og håndtering af overgreb på børn.

  • Formålet med politikken

    Politikken skal sikre en professionel håndtering af mistanke eller viden om seksuelt overgreb mod et barn. 

    Vi skal alle være bevidste om vores roller og ansvar i forhold til forebyggelse og håndtering af mistanke, eller baggrund for begrundet mistanke om seksuelle overgreb mod børn i alderen 0 - 6 år. 

  • Definition på et seksuelt overgreb

    "Der er tale om et seksuelt misbrug, når et barn inddrages i seksuelle aktiviteter, som det ikke kan forstå rækkevidden af, udviklingsmæssigt ikke er parat til, og derfor ikke kan give tilladelse til og/eller aktiviteter af denne karakter, der overskrider samfundets sociale og retslige normer" C.H. Kempe 1978

    "Et seksuelt overgreb kan involvere fysisk kontakt f.eks. at krænkeren blotter sine kønsdele, kigger på eller berør bestemte dele af offerets krop eller opfordrer til at deltage i seksuelle handlinger. Overgreb kan også være, at offeret tvinges til at klæde sig af, tvinges til at se pornografiske biller eller offeret udsættes for seksuel chikane"

    Der er således tale om overgreb når: 

    • Barnets eller den unge ikke kan forstå, ikke er modnet til, eller ikke kan give samtykke til en seksuel handling. 
    • Der sker en krænkelse af barnets eller den unges integritet. 
    • Den krænkende part udnytter barnets eller den unges afhængighed eller egen magtposition. 
    • Den seksuelle handling baserer sig på krænkerens behov. 

    Ethvert overgreb skal tages alvorligt og det kan aldrig være ens egen skyld, at man udsættes for et overgreb. Det er samtidig vigtigt at være opmærksom på, at uanset mistanken viser sig grundløs eller ikke får et retsligt efterspil, har man stadig at gøre med et barn eller en ung, der har udvist signaler eller tegn, der tyder på overgreb. Et barn der udviser sådanne signaler, er et barn i mistrivsel og barnet/den unge vil have behov for professionel hjælp. 

  • Sådan gør vi i Grønnedalen i forhold til forebyggelse og håndtering af overgreb mod børn

    • Der indhentes børneattest og staffeattest på alle ansatte og studerende i Grønnedalen.
    • Nye medarbejdere informeres og gøres bekendte med denne politik
    • Der indskærpes for alle ansatte, at vi har skærpet underretningspligt
    • Der informeres om Vejle Kommunes handleplan "Forebyggelse og håndtering af overgreb mod børn"
    • Den fysiske kontakt består at knus og kram - IKKE af kys
    • Politikken tages op på fællesmøde med alle ansatte en gang årligt 
  • I Grønnedalen ønsker vi:

    • At være en daginstitution med en kærlig atmosfære, hvor det er naturligt at give/få knus og kram
    • At være en daginstitution, hvor børnene lærer at respektere egne og andres grænser, som en naturlig del af pædagogikken
    • At være en daginstitution, hvor børnene i nogen grad får lov til at udforske sig selv og hinanden i et trygt miljø og i ligeværdige relationer. 
    • At være en daginstitution med et åbent og ærligt samarbejde personalet imellem
    • At være en daginstitution med et åbent og ærligt samarbejde forældre og personale imellem
    • At være en daginstitution med størst mulig sikkerhed for at overgreb ikke kan finde sted 

    Så derfor: 

    • Er den enkelte forpligtet til at have et indgående kendskab til politikken/handleplanen 
    • Er vi bevidste om vores egne grænser
    • Tager vi altid udgangspunkt i det enkelte barns behov for omsorg 
    • Er vi opmærksomme på at aflæse det enkelte barns grænser/signaler
    • Er døren åben ved bleskift og når vi hjælper et barn ved toiletbesøg
    • Udviser vi respekt for barnet og tænker over at barnet ikke skal udstilles
    • Har vi en naturlig åben dialog i personalegruppen
    • Skaber vi rum/tillid og tilknytning til barnet, så barnet har mulighed for at fortælle om det der er svært
    • Sidder den voksne ved siden af børnenes madras i soverummet 
    • Skaber den voksne tryghed ved at ae hår og ansigt, hvis barnet har brug for det
    • Har vi babyalarm tilknyttet alle sovende børn
    • Beholder børnene ble/underbukser på ved leg med vand
    • Er vi opmærksom på egen påklædning
    • Normaliserer vi nysgerrighed omkring kroppen ved at tale naturligt om denne
    • Er vi opmærksomme på, at der er forskel på voksen og børneseksualitet 
    • Tager vi kun billeder med institutionens telefoner/ipad
    • Har vi en åben og nysgerrig tilgang i forældresamarbejdet og til hinanden
    • Har alle voksne ansvar for at handle med henblik på, at alle børn skal have det godt
    • Søger vi dialog med forældre til et barn med særlige behov for privatsfære, der rækker ud over børns almindelige nysgerrighed
    • Kontakter vi lederen, hvis vi oplever forældre med en adfærd der undrer os eller er uacceptabel 
    • Er vi forpligtede til at opsøge lederen, hvis en kollega har en opførelse, der undrer os eller er uacceptabel 
    • Fordeler vi os på legepladsen
  • Ved mistanke om overgreb:

    Hvis der er viden, opstår bekymring eller der opstår mistanke om, at et barn udsættes for overgreb, eller der rettes mistanke mod en ansat, skal institutionslederen altid kontaktes. 

    Lederen er forpligtet til at handle efter Vejle Kommunes retningslinjer. 

    Hvis lederen ikke træffes skal den pædagogiske leder eller afdelingsleder kontaktes. 

    Institutionsleder: 

    Birgitte Rasmussen - 23 69 02 94

    Pædagogisk leder

    Mette Weigand - 29 28 71 96

    Afdelingsleder

    Louise Stjerneholm - 23 69 02 31