Overgange i Grønnedalen

Vi har i Grønnedalen stor fokus på at sikre en glidende og sammenhængende overgang både når barnet starter i vuggestuen og når det skal i børnehave. Nøgleordet for os er i den forbindelse at skabe tryghed gennem forberedelse til det nye der er på vej- både for barn og forældre.

Overgange i Grønnedalen

  • Opstart i vuggestue

    Når jeres barn har fået plads i vuggestuen bliver I inviteret til et opstartsmøde med kontaktpædagogen, leder og barnets sundhedsplejerske hvor vi kan lære jer og jeres barn at kende.

    Børn har individuelle behov, rytmer og rutiner, og gennem kendskab til disse får vi de bedste muligheder for at skabe gode trygge rammer for jeres barn.
    Samtidig giver vi jer et godt indblik i hverdagen i vuggestuen og vi kommer også i samtalen om de gensidige forventninger vi har til hinanden i vores fremtidige samarbejde.

    Der må forventes en indkøringsperiode for barnet, hvor i som forældre er med i vuggestuen. Det er individuelt fra barn til barn hvor lang perioden er. Indkøringen planlægges i tæt samarbejde med kontaktpædagogen.

    I vil efter ca. 3 måneder blive inviteret til en trivselssamtale.

  • Overgang fra dagpleje/vuggestue til børnehave

    I er meget velkommen til at komme på besøg inden opstart, her vil der være mulighed for at se børnehaven og møde nogle af de voksne som barnet skal være sammen med.

    Forud for opstarten afholdes et overleveringsmøde med den afgivende institution hvor den kommende kontaktpædagog og forældre deltager.

    Er I tilflyttere til området afholder vi en introsamtale her i institutionen.

  • Intern overgang fra vuggestue til børnehave

    Vi har kontinuerligt fokus på selvhjulpenhed og mestring i vuggestuen.
    Det sidste halve år særligt med henblik på, at lette overgangen til børnehaven.

    I kan som forældre støtte op om dette ved at øve selvhjulpenhed, lad barnet tage tøj af og på selv, lad barnet hjælpe til med praktiske gøremål, lad barnet gå selv ind i institutionen.
    At få lov til at gøre tingene selv, øger barnets følelse af at mestre noget, hvilket på længere sigt er medvirkende til at skabe tryghed i mødet med "det nye".

    Ca. 2 måneder før opstart i børnehaven, starter vi den glidende overgang. Det betyder at barnet kommer på besøg i børnehaven.
    I starten er det korte besøg, som løbende forlænges med at spise frokost i børnehaven. Barnets kommende kontaktpædagog er særlig opmærksom på barnet herunder behov og eventuelle reaktioner i mødet med børnehaven.

    Et godt udgangspunkt for at sige goddag til noget nyt er blandt andet at sige godt farvel til det man afslutter. Derfor prioriterer vi at holde afsked når et barn flytter i børnehaven eller til en anden daginstitution.
    Forældre inviteres til at deltage og de har mulighed for at tage lidt sund snack med til uddeling. Vi synger farvelsang og barnet får en lille gave som børnene har lavet.
    Barnets mappe/bog kommer med i børnehaven. Når afskeden er slut, samles barnets ting og vuggestue pædagogen følger familien over i børnehaven.

    For at skabe kontinuitet og forståelse, udveksler pædagogerne relevant viden om barn og familie til et overleveringsmøde hvor forældre også deltager. Udgangspunktet for samtalen er Overgangsmodulet i Hjernen & Hjertet.