Mobbepolitik for børn i Grønnedalen

Her kan du læse Grønnedalens mobbepolitik

Mobbepolitik for medarbejdere i Grønnedalen

  • Medarbejdere

    At blive mobbet betyder, at man i forbindelse med sit arbejde, regelmæssigt eller over tid, udsættes for ubehagelig, nedværdigende eller sårende behandling af en eller flere personer, sådan at man føler, det er svært at forsvare sig.
    Vi ønsker at Grønnedalen er en arbejdsplads hvor alle mødes og behandles med respekt og ligeværd uanset forskelligheder.
    I vores institution anser vi enhver form for mobning som en krænkende og nedværdigende handling, som er uønsket.
    I vores institution ser vi indsatsen mod mobning som en fælles opgave, og alle har et ansvar for at det stoppes.
    Det må aldrig accepteres, at en ansat(kollega) udsættes for mobning. Alle skal kunne
    gå trygt på arbejde. Udsættes nogen for mobning, skal der straks tages initiativ til, at det stoppes.
    Hvis du har kendskab til eller mistanke om mobning, kontaktes din leder, eller din AMR eller din tillidsrepræsentant.

Mobbepolitik for børn i Grønnedalen

  • Hvad er mobning?

    Et barn er mobbet når han eller hun gentagne gange og over en vis tid, bliver udsat for negative handlinger fra et eller flere børn. Hvor der er et ulige magtforhold.

    Mobning kan være psykisk og/eller fysisk, rettet mod et barn og udøvet af et eller flere andre børn.

    Mobning kan være skældsord, skub og slag, men det kan også foregå mere indirekte, fx ved at ignorere, bagtale, udelukke og sprede rygter, og det kan derfor være svært at få øje på.

  • Forskellen mellem mobning og drilleri:

    Når børn driller, er det ofte af spontan karakter. Det kan være for sjov, jalousi eller indbyrdes magtkamp.

    I Grønnedalen vil drillerier blive handlet på, fx med snak om begge parter synes det er sjovt, hvis udøveren mente det som sjov.

  • Forebyggelse af mobning:

    Det allerbedste middel mod mobning og social eksklusion er at støtte børn i tolerante og positive børnefællesskaber.

    I Grønnedalen er der plads til forskelligheder, og vi kommenterer ikke negativt hinandens tøj, udseende, mad mm. Herigennem forsøger vi at lære børnene rummelighed.

    Den rummelighed de voksne udviser over for hinandens forskelligheder og overfor børnenes forskelligheder, vil ofte have en afsmittende virkning på kulturen i børnegruppen.

    En vigtig del af kulturen er samtalekulturen og det vægtes højt, at alle taler pænt til hinanden. Den måde børn og voksne bruger sproget på, har stor betydning for hvordan den enkelte trives, barn som voksen.

    Vi støtter børnene i empatisk forståelse og børnefællesskaber.

    Børnene bliver gjort opmærksom på hinandens signaler og grænser.

    Vi tilbyder nærhed og god kontakt til det enkelte barn.

    Vi lytter aktivt til barnet ved konflikter, samt observerer barnet i samspil med andre.

  • Hvis mobning opstår:

    De voksne sørger for at den konkrete situation ophører og tager sig af det barn der bliver mobbet.

    Der bliver taget en snak med de børn der har mobbet. Forældrene til de involverede børn informeres (både offerets og udøverens forældre).

    Vi snakker om en løsningsplan med de involverede parter.

  • Tips til Forældre gældende for børn i Grønnedalen:

    Sådan hjælper du med at skabe gode relationer blandt de mindste
    fra www.friformobberi.dk

    •1. Støt dit barn i at lege på kryds og tværs med de andre børn i vuggestuen / dagplejen:
    Alle børn i vuggestuen/dagplejen er potentielle venner til dit barn. Dit barn væger selv, hvem hun/han vil være venner med, men I kan åbne barnets øjne for de mange muligheder ved at vise interesse for alle børn i dagplejen/vuggestuen, og når du også husker de andre børn, når du og dit barn taler om det, der er foregået i løbet af dagen. På den måde er du med til at synliggøre alle børn som en del af fællesskabet.

    • 2. Tal ordentligt om og til andre børn i vuggestuen/dagplejen eller om og til deres forældre og personale:
    Børn spejler sig i deres forældre. Hvis du er positiv over for vuggestuen/dagplejen, ansatte, kammeraterne og deres forældre, så vil dit barn også være det. Sig fx hej til alle – både børn og voksne – når du bringer og henter dit barn, og lær kammeraternes og de voksnes navne at kende.

    • 3. Tag godt imod nye børn på stuen:
    Nye børn skal også inviteres med ind i fællesskabet. Det kan du som forælder bakke op om ved at lære de nye børns navne at kende, vise interesse for dem ved at tale med dit barn om dem derhjemme.

    • 4. Giv dit barn opmuntring til at sige fra og til at støtte og forsvare kammerater.
    Børn, der ikke er en del af børnefællesskabet, har brug for en håndsrækning og en invitation fra en kammerat. Ros dit barn, når hun eller han hjælper en kammerat, der har brug for det. Børn, der har mod til at sige fra, og som er gode til at hjælpe og trøste andre, vokser indeni.

    • 5. Vær åben og positiv, når andre forældre fortæller om deres børns problemer.
    Det kan være svært at tale om, at ens barn er ked af det eller har problemer i vuggestuen/dagplejen og fx har brug for yderligere støtte og opmærksomhed. Vis interesse og åbenhed – så bliver det lettere for alle.