Lokal klimahandleplan

Vi ønsker i Grønnedalen at være gode rollemodeller for børn og familier i forhold til at sætte klima og bæredygtighed på dagsordenen.

I gennem læreplanernes fokus på ”Natur, udeliv og science”, berør vi forskellige temaer indenfor klima og bæredygtighed, hvilket er med til at skabe et skærpet fokus i hverdagen.

I den daglige praksis er vi omkring flere emner, hvor vi ser et potentiale i at skærpe fokus. Dette kunne eksempelvis være:

- Indsamle affald og affaldssortering, kategorisering
- Besøg på genbrugspladsen
- Bruge naturens marialer til aktiviteter
- Spire, så og dyrke
- Højbede
- Arbejde med årsag/sammenhæng
- Mindske madspild
- Vejret, årstider og klimaets betydning
- Sluk lyset når rummet ikke er i brug

I køkkenet er der fokus på
- Økologi
- Brug af årstidens frugt og grønt
- Børnene involveres i madlavningen
- Mindske madspild

Lokal klimahandleplan i Grønnedalen

  • Mål

    Dannelsestiltag, hvor vi ønsker at gøre vores mål konkrete og bundet op på aktiviteter der er synlige i hverdagen.
    - Etablering af klimahave
    - Etablering af sansebede
    - Fokus på grøn dannelse af børn
    - Gør brug af tilbud fra bl.a. Genbrugspladsen og Økolariet
    - Samarbejde med familier i institutionen

  • Fysiske tiltag i organisationen

    - Minimere papirforbrug/ print
    - Minimere elforbrug
    - Minimere varmeforbrug.

  • Tiltag – handlinger og indsatser

    - Slukke lyset i de rum der ikke bruges, f.eks. når børnehaven er på legepladsen, eller når pauserummet ikke er i brug.
    - Slukke radiatorer når der luftes ud

  • Tegn

    Hvordan ser vi, at vi er på vej mod målet?
    På hvilken måde ønsker vi forandring i hverdagen?
    Hvad vil vi konkret kigge efter, når vi samler op på vores tiltag?

  • Evaluering

    Vi evaluerer ud fra vækstmodellen en gang om året.
    Nåede vi vores mål?
    Hvordan danner evalueringen grundlag for de næste skridt.