Lokal klimahandleplan
Vi ønsker i Grønnedalen at være gode rollemodeller for børn og familier i forhold til at sætte klima og bæredygtighed på dagsordenen.
I gennem læreplanernes fokus på ”Natur, udeliv og science”, berør vi forskellige temaer indenfor klima og bæredygtighed, hvilket er med til at skabe et skærpet fokus i hverdagen.
I den daglige praksis er vi omkring flere emner, hvor vi ser et potentiale i at skærpe fokus. Dette kunne eksempelvis være:
- Indsamle affald og affaldssortering, kategorisering
- Besøg på genbrugspladsen
- Bruge naturens marialer til aktiviteter
- Spire, så og dyrke
- Højbede
- Arbejde med årsag/sammenhæng
- Mindske madspild
- Vejret, årstider og klimaets betydning
- Sluk lyset når rummet ikke er i brug
I køkkenet er der fokus på
- Økologi
- Brug af årstidens frugt og grønt
- Børnene involveres i madlavningen
- Mindske madspild
Lokal klimahandleplan i Grønnedalen
-
Mål
Dannelsestiltag, hvor vi ønsker at gøre vores mål konkrete og bundet op på aktiviteter der er synlige i hverdagen.
- Etablering af klimahave
- Etablering af sansebede
- Fokus på grøn dannelse af børn
- Gør brug af tilbud fra bl.a. Genbrugspladsen og Økolariet
- Samarbejde med familier i institutionen -
Fysiske tiltag i organisationen
- Minimere papirforbrug/ print
- Minimere elforbrug
- Minimere varmeforbrug. -
Tiltag – handlinger og indsatser
- Slukke lyset i de rum der ikke bruges, f.eks. når børnehaven er på legepladsen, eller når pauserummet ikke er i brug.
- Slukke radiatorer når der luftes ud -
Tegn
Hvordan ser vi, at vi er på vej mod målet?
På hvilken måde ønsker vi forandring i hverdagen?
Hvad vil vi konkret kigge efter, når vi samler op på vores tiltag? -
Evaluering
Vi evaluerer ud fra vækstmodellen en gang om året.
Nåede vi vores mål?
Hvordan danner evalueringen grundlag for de næste skridt.