You can use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. Using this service may place a cookie on your computer.
Vi ønsker i Grønnedalen at være gode rollemodeller for børn og familier i forhold til at sætte klima og bæredygtighed på dagsordenen.
I gennem læreplanernes fokus på ”Natur, udeliv og science”, berør vi forskellige temaer indenfor klima og bæredygtighed, hvilket er med til at skabe et skærpet fokus i hverdagen.
I den daglige praksis er vi omkring flere emner, hvor vi ser et potentiale i at skærpe fokus. Dette kunne eksempelvis være:
- Indsamle affald og affaldssortering, kategorisering - Besøg på genbrugspladsen - Bruge naturens marialer til aktiviteter - Spire, så og dyrke - Højbede - Arbejde med årsag/sammenhæng - Mindske madspild - Vejret, årstider og klimaets betydning - Sluk lyset når rummet ikke er i brug
I køkkenet er der fokus på - Økologi - Brug af årstidens frugt og grønt - Børnene involveres i madlavningen - Mindske madspild
Lokal klimahandleplan i Grønnedalen
Dannelsestiltag, hvor vi ønsker at gøre vores mål konkrete og bundet op på aktiviteter der er synlige i hverdagen. - Etablering af klimahave - Etablering af sansebede - Fokus på grøn dannelse af børn - Gør brug af tilbud fra bl.a. Genbrugspladsen og Økolariet - Samarbejde med familier i institutionen
- Slukke lyset i de rum der ikke bruges, f.eks. når børnehaven er på legepladsen, eller når pauserummet ikke er i brug. - Slukke radiatorer når der luftes ud
Hvordan ser vi, at vi er på vej mod målet? På hvilken måde ønsker vi forandring i hverdagen? Hvad vil vi konkret kigge efter, når vi samler op på vores tiltag?
Vi evaluerer ud fra vækstmodellen en gang om året. Nåede vi vores mål? Hvordan danner evalueringen grundlag for de næste skridt.