Den gode overgang til skole - Samarbejdsaftale mellem Søndermarksskolen, Trekløveren, Grønnedalen og Solsikkegård

Målet er at børn, deres forældre og professionelle samarbejder om at skabe en tryg og sammenhængende overgang fra børnehave til skole. Vejle kommune har beskrevet tre perspektiver, der danner grundlag for samarbejdsaftalen.

De forskellige perspektiver i forbindelse med overgangen

  • Barnets perspektiv - I børnehøjde

    • Barnets stemme bringes i spil ved overgangen til det nye 
    • Barnet føler sig tryg i overgangen
    • Barnet inddrages, støttes og oplever at være parat og kunne begå sig i skolen 
    • Barnet oplever, nærværende voksne, der lytter til og taler med barnet, og sikrer barnets deltagelse i fællesskab
  • De professionelles perspektiv - Vi står på tæer

    • De professionelle kender hinandens praksis
    • De professionelle i børnehaver og skoler arbejder på systematiske måder som giver barnet en oplevelse af genkendelighed
    • Læring og læringsmiljø tilrettelægges, så de både tilgodeser og udfordrer det enkelte barn
    • Arbejdet organiseres, så forældrene føler sig inddraget og får mulighed for at deltage 
  • Forældrenes perspektiv - Forældrene på banen

    • Forældre inddrages så tidligt som muligt i barnets overgang
    • Forældre betragtes som sparringspartnere og medvirker til at skabe sammenhæng i overgangen
    • Forældre inddrages aktivt og ligeværdigt som medspillere om deres barns læring og udvikling både socialt og fagligt
    • Pædagoger og ledere fra skole og daginstitutioner har i samarbejde udarbejdet en handleplan, hvor aktiviteterne er skrevet ind i et årshjul

Årshjul; aktiviteter der understøtter Den gode overgang

  • Efterår

    Samarbejdsmøder mellem skole & dagtilbud.

    Planlægning af Årshjuls aktiviteter.

    Løbende dialogmøder vedr. kommende skolestartere, der kalder på et udvidet samarbejde i overgangen.

    Skolens legeplads er åben for dagtibud til besøg & leg – hele året.

    Skolens gymnastiksal er booket fast en dag om ugen til dagtilbuddets kommende skolestartere- hele året.

    Indskolingsleder deltager gerne på forældremøde i dagtilbud.

    Skolen afholder ultimo november info & indskrivningsmøde for forældre til kommende skolestartere.

  • Vinter

    Dagtilbud inviteres på besøg på skolens bibliotek.

    Der afholdes planlægningsmøde vedr. overgangstema mellem dagtilbud og skole.

    Der afholdes fælles legedag for dagtilbud og skolens 0.årgang.

  • Forår

    Fast samarbejdsdag, med besøg og aktiviteter.

    Børnehaveklasselederne besøger dagtilbuddene på skift.

    Børnehavegrupperne besøger skolen + SFO.

    Overleveringssamtaler.

    Forældremøde ultimo juni.

Tilbagemelding fra skolen til daginstitutionerne

  • Formål – Mål

    Formål/mål med en tilbagemelding er, at højne samarbejdet efter skolestart samt blive klogere på egen praksis. I dialogen, vil der være mulighed for at opnå større indsigt i forventningerne til hinanden samt afstemme disse i det pædagogiske arbejde.

  • Deltagere

    Børnehaveklasseledere, pædagoger og ledelsesrepræsentanter fra skolen og institutionerne.

  • Metode

    Med udgangspunkt i de 8 kompetenceområder samt generelle opmærksomhedspunkter fra skolens sprogvurderinger, gives der tilbagemelding til institutionerne. Tilbagemeldingen foregår som et professionelt læringsfællesskab med afsæt i data.

Netværksmøder og overleveringssamtaler omhandlende kommende skolestartere - mellem daginstitution, skole og TCBU

  • Netværksmøder i Dagtilbud

    Deltagere: Daginstitutionen, Distriktsskolen og TCBU, forældre.

    Dagtilbud inviterer løbende hen over året skolen til netværksmøder vedr. kommende skolestartere, hvor TCBU er involveret, og hvor indsatsen kalder et særlig fokus i forhold til fremadrettede perspektiver hen mod skolestart

  • Overleveringssamtaler afholdes på skolen

    - Tidspunkter fastlægges i årshjul

    - Dagtilbud inviterer forældre + evt. tolk

    - Overleveringssamtalen afholdes mellem primær pædagog fra dagtilbud samt en børnehaveklasseleder.

    - Såfremt der har været arbejdet med handleplan eller en særlig indsats i dagtilbud, orienteres skolen herom. Evt. deltager afdelingsleder fra skolen.

    - Skolen afholder som udgangspunkt digitale overleveringssamtaler med ikke primære dagtilbud