Den gode overgang fra dagplejen til børnehave

Denne samarbejdsaftale tager udgangspunkt i følgende opmærksomhedspunkter fra B. & U’s folder: ”Den gode overgang – til Børnehave”

Fra dagplejen til Grønnedalen

  • Hvilket fælles grundlag arbejder vi ud fra i overgangene?

    • Dagplejen og forældre laver hjernen og hjertet, når barnet er 2,9 år. Dagplejen indhenter samtykke til H&H. Det er grundlaget for overgangssamtalen, som er en telefonsamtale, i mellem dagplejeren og primærpædagogen. Ved særlige behov, kan der være en overleveringssamtale. Hvis der er nogle faktorer der påvirker eller udfordre barnet/familiens liv, der ikke er omfattet hjernen og hjertet, samles børnehaven, forældre, dagplejer og dagplejepædagog deltager, evt. andre tværfaglige samarbejdspartnere. Samtalen kan forekomme i børnehaven eller i dagplejen.
    • Denne samarbejdsaftale kan i nogle børnehaver suppleres med allerede gode eksisterende lokale løsninger for at sikre den gode overgang. De lokale løsninger er beskrevet i punkt 8.
    • Barnet kan medbringe en ting som betyder meget for barnet, det kan være en bamse eller en bog. Primært til brug i den første uge i børnehaven.
  • Hvor og hvor ofte mødes vi om overgange?

    • Ca. 2 måneder før start kontakter dagplejeren børnehaven med henblik på besøg, der hvor det geografisk er muligt.
    • Børnehaven/primærpædagogen besøger dagplejer ca. en måned før opstart. Her medbringer de fotos fra dagplejers besøg i børnehaven.
    • Hvor det ikke er muligt bliver overleveringen udelukkende pr. telefon.
  • Hvem mødes om overgange?

    • Ved dagplejerens besøg, er det institutionen der er ”vært”. Hvis den ansvarlige kontaktperson eller dagplejeren bliver forhindret, ringes der afbud, og der aftales nyt besøg.
    • Der aftales en tidsramme for besøget.
    • Hvis det er muligt vil vi gerne tilstræbe minimum 2 besøg i børnehaven.
  • Hvad mødes vi om?

    Målet for et børnehavebesøg er:

    • At barnet ser og oplever de fysiske rammer for at kunne forberede sig til børnehave.
    • Møde den nye primærpædagog.
    • Evt. mødes med tidligere venner fra dagplejen, for at imødekomme genkendeligheden.
  • Hvilke oplysninger skal overleveres?

    Ud over hjernen og hjertet, tages der udgangspunkt i følgende punkter ved telefonsamtalen:

    • Hvordan reagerer barnet i nye omgivelser?
    • Hvad er barnet især glad for eller optaget af for tiden?
    • Hvordan er barnets selvhjulpenhed?
    • Kender barnet nogen i institutionen?
  • Hvilke roller har vi hver især?

    • Dagplejeren indhenter samtykke til overleveringssamtalen.
    • Dagplejeren tager initiativ til mødet i børnehaven.
    • Ved dagplejerens besøg i børnehaven aftales hvornår kontaktpædagogen ringer om
      overlevering.
  • Hvordan inddrages forældrene?

    • Forældrene inddrages gennem dialogredskabet hjernen og hjertet.
    • Forældrene forpligter sig til selv at kontakte børnehaven med henblik på den gode overgang for barnet.
    • I tilfælde af at der ikke ligger skriftlig samtykke om overlevering fra forældrene, har forældrene det fulde ansvar for overlevering af barnet. Dagplejepædagogen orienterer Grønnedalens leder/pædagogiske leder.
  • Lokale løsninger

    Dagplejeren besøger Grønnedalen inden barnets opstart i børnehave. Ved dette besøg tager Grønnedalens personale billeder af barnets besøg og supplerer med billeder af legeplads, toilet samt andet, der giver mening at kende på forhånd. Billederne udleveres til barnet når primærpædagogen besøger dagplejen inden opstart i børnehaven.