Pædagogiske principper og læreplaner for Grønnedalen
Værdier og menneskesyn har betydning for forståelsen af andre mennesker og de handlinger vi foretager os. Bag enhver pædagogisk handling, ligger der pædagogiske overvejelser. Disse indeholder synet på barnet, dets udvikling og læring
Værdier og menneskesyn
-
Børnesyn
- Vi ser børnene som unikke, der hver har deres særlige forudsætninger
- Vi tager afsæt i barnets behov og styrker
- Vi værdsætter forskellighed
- Et barns adfærd er altid et svar på noget, der foregår omkring barnet
- Vi tager afsæt i det enkelte barns måde at tænke, opleve, føle og handle på
- Vi har respekt for barnets særlige måde at være barn på
-
Læringsmiljø
Det pædagogiske personale er ansvarlig for at skabe et godt læringsmiljø. I Grønnedalen & Solsikkegård er det karakteriseret ved:
- Tryghed, tillid og nærvær
- Tilpassede udviklingssvarende udfordringer
- Engagement og anerkendelse
- Positive forventninger
- Alle voksne i Grønnedalen & Solsikkegård er rollemodeller, så det er vigtigt at reflektere over egen praksis
-
Læring
- Vi er innovative og åbne i forhold til, hvad der skaber trivsel og læring for børnene
- Vi arbejder struktureret med børnenes læring og deler dagligt/ofte børnene op i mindre grupper
- Vi arbejder med temaer, hvor børn og voksne kan fordybe sig i en længere periode
-
Arbejdet med læring
Læring sker i forskellige tempi og kræver, at den enkelte får tid til refleksion. Nogle børn har brug for ekstra ro til eftertanke. Vi er opmærksomme på, at tilbyde vores børn den nødvendige pause, inden de kommer i situationer, der kan være svære at overskue. En pause kan betyde, at barnet kan komme tilbage og deltage i fællesskabet igen med succes.
-
Arbejdet med læreplanerne
Læreplaner skal give børnene rum for leg, læring og udvikling. Vi arbejder med de pædagogiske læreplaner på mange niveauer og ud fra forskellige vinkler. I vores forståelse af pædagogisk kvalitet, handler det om at tilrettelægge de pædagogiske aktiviteter så hele børnegruppen tilgodeses bedst muligt.
Det kan medføre, at børnene deltager i en eller flere aktivitetsgrupper, alt afhængigt af hvad det enkelte barn har behov for, eller hvor et barn kan være en god rollemodel for andre børn.
-
Evaluering
Evaluering af det pædagogiske arbejde sker løbende som en naturlig del af hverdagens pædagogiske overvejelser og vurderinger. En mere metodisk refleksion sker ved de enkelte gruppers stuemøder. En gang årligt tages læreplanerne op i bestyrelsen, hvor vi evaluerer to planlagte temaer ud fra disse med fokus på forældreperspektiv.
-
Beskrivelse af hvordan børn med særlige behov understøttes:
Vi arbejder tæt sammen med forældre til børn, der udover at deltage i institutionens almindelige aktiviteter, har behov for en mere målrettet indsats.
I samarbejde med forældrene finder vi frem til den bedste støtte. Vi samarbejder med TCBU, hvor talepædagoger, småbørnsvejledere, pædagogfaglige vejledere og psykologer er tilknyttet.
Desuden har vi en socialfaglig rådgiver tilknyttet institutionen og denne kommer en gang om ugen fordelt i begge afdelinger.
Da kerneopgaven som udgangspunkt er ens, er der mange ligheder i Grønnedalen & Solsikkegård.
Vi har alligevel valgt at udarbejde læreplaner for begge afdelinger, da profilerne er forskellige.